Zdjęcia biznesowe: jak się dobrze przygotować do sesji fotograficznej?

zdjecia biznesowe dla freelancerow

Zdjęcia biznesowe: jak się dobrze przygotować do sesji fotograficznej?

Wizualna strona firmy oraz marki, to jeden z ważniejszych elementów prowadzenia działalności. Identyfikacja wizualna, materiały graficzne, strona internetowa oraz zdjęcia potrafią skutecznie przyciągnąć uwagę odbiorców. Zainteresować ich naszym produktem, usługą lub naszą osobą, w przypadku biznesów gdzie usługi świadczone są osobiście np. freelancerów i przedstawicieli wolnych zawodów. Jak się dobrze przygotować do sesji fotograficznej? Co zrobić żeby nasze oczekiwania zostały spełnione?

Znaczenie fotografii w biznesie i marketingu

Aspekt wizualny potrafi bardzo pomóc lub z drugiej strony utrudnić prowadzenie firmy. Oczywiście najważniejsze jest sedno, czyli produkt bądź usługa (zatem to co, za ile oraz w jaki sposób sprzedajemy) oraz nasza strategia sprzedaży, marketingu i prowadzenia biznesu. Nie należy bagatelizować roli jaką odgrywa sposób prezentacji oferty. Jako konsumenci bardzo często kupujemy bowiem oczami.

Mimo że staramy się działać w oparciu o racjonalne przesłanki, to ładne opakowanie, zachwycająca reklama, piękne zdjęcia sprawiają, że rośnie nasza chęć, aby skorzystać z oferty zaprezentowanej w atrakcyjny sposób. W niektórych branżach, to co konsumenci odbierają za pomocą wzroku jest ważniejsze niż w pozostałych. Przykładem może być branża fashion, nieruchomości i aranżacji wnętrz, turystyczna i hotelarska. Także kategorie związane z urodą oraz miejscami (np. kawiarnie, restauracje, sale zabaw dla dzieci). 

Sztuka marketingu opiera się na umiejętności przedstawienia produktu w jak najlepszym świetle, także jeżeli chodzi o wzbudzające pożądanie fotografie. Znane jest także stwierdzenie, że jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów. Czasem zamiast opisywać walory danego towaru, łatwiej jest pokazać zdjęcie, które pomoże sprzedać ten produkt. Co więcej, zgodnie z wynikami badań  E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska konsumenci przywiązują coraz większą wagę do otoczki wizualnej dokonując zakupów w internecie. 14% z nich zwraca dużą uwagę na przejrzystą i funkcjonalną stronę internetową sklepu internetowego w którym robią zakupy, 8% zwraca uwagę na atrakcyjny sposób prezentacji produktu, z kolei 5% atrakcyjny wygląd strony internetowej sklepu.

fotografia biznesowa zdjecia biznes

Na co warto zatem zwrócić uwagę realizując sesję fotograficzną i jak się dobrze ją zorganizować, aby efekt końcowy w postaci wspaniałych zdjęć był zgodny z naszymi oczekiwaniami? W tym artykule postaram się rozłożyć na czynniki pierwsze proces przygotowania do sesji zdjęciowej uwzględniając też istotne elementy na które należy zwrócić uwagę.

Pragnę jednak z góry zaznaczyć, że opisuję wszystko z perspektywy zleceniodawcy. Nie poruszam zatem aspektów technicznych, które leżą w gestii fotografa.

Ustalenie celu realizacji sesji fotograficznej

Na wstępie, rzecz absolutnie podstawowa, czyli określenie po co w ogóle sesja zdjęciowa jest realizowana. Czy Twoim celem jest wykonanie fotografii na stronę internetową lub do materiałów reklamowych? Do CV? Do portfolio? A może chcesz wykonać zdjęcia swoich produktów na potrzeby sklepu internetowego, bądź social mediów? Dobry fotograf też z pewnością Cię o to zapyta, zanim nawiążecie współpracę. Co więcej, im precyzyjniej określisz jaki jest cel sesji, tym łatwiej później pójdą Ci dalsze przygotowania. 

Określenie stylistyki i parametrów fotografii

Ten punkt odnosi się do tego, jak wyobrażasz sobie efekt końcowy, ale nawiązuje także oczywiście do tego co opisałam powyżej. Sesja zdjęciowa może być przeprowadzona w bardzo różnych warunkach: w studiu z wykorzystaniem białego tła lub greenboxa, w miejscu gdzie znajduje się siedziba Twojej firmy, w Twoim sklepie stacjonarnym, ale także w kawiarni, w mieszkaniu lub na zewnątrz.

Inne potrzeby w tym zakresie będzie miała firma, która sprzedaje meble dla dzieci, inne producent odzieży sportowej, bądź freelancer. Musisz określić w jakiej stylistyce chcesz, aby fotografie zostały wykonane? Jakie uczucia mają wywoływać u odbiorcy? Na czym chcesz aby odbiorca się skupił patrząc na fotografie? Co ma się dokładnie pojawić na zdjęciach? Jakie będzie tło fotografii? Czy w sesji zdjęciowej wezmą udział ludzie (modelki, modele, pracownicy, może dzieci lub zwierzęta)?

Czy zdjęcia powinny skupiać się na detalach, czy chcesz pokazać jakiś szerszy kadr? I w końcu ile fotografii i jakiego typu potrzebujesz (np. 3 portretowe, 2 zbiorowe całego zespołu, 5 fotografii produktu A na białym tle, itd.). Wszystko to powinieneś dokładnie przekazać fotografowi. 

Właściwy wybór fotografa

Na tym etapie przechodzimy do wyboru fotografa, który zrealizuje sesję fotograficzną. Moim zdaniem ważne jest, aby wybrać osobę, co do której jesteśmy przekonani, że wszystko pójdzie tak, jak zakładamy. Mam tutaj na myśli zarówno zaufanie, doświadczenie, jak i dobry kontakt z konkretną osobą wytypowaną do współpracy przy sesji.

marketing doradztwo fotografie

Wielu fotografów specjalizuje się w konkretnych typach zdjęć, np. ślubnych, biznesowych, packshotowych, produktowych, wnętrz, dla branży fashion, dziecięcej, czy turystycznej bądź hotelowej. Inaczej fotografuje się zwierzęta, a inaczej krajobrazy. W zależności od Twoich potrzeb, wybierz zatem osobę która posiada doświadczenie w realizacji fotografii na których Ci zależy.

Jeżeli masz zamiar współpracować z kimś pierwszy raz, proponuję abyście wcześniej się spotkali, poznali i omówili założenia sesji. W moim przypadku bardzo ważna jest także “chemia” między mną, a osobami z którymi pracuję. Przykładam więc dużą wagę do tego, jak mi się z kimś rozmawia i jak przebiegają ustalenia, jeszcze zanim dojdzie do współpracy.

Budżet na wykonanie sesji fotograficznej

W zależności od tego, ile fotografii potrzebujesz i jaka ma być ich stylistyka, określ budżet całego projektu. Oprócz wynagrodzenia fotografa, zazwyczaj pod uwagę należy wziąć także koszt wynajęcia przestrzeni, wynagrodzenia modelek i modeli, osoby która wykona makijaż i ułoży włosy, czasem także koszt wynajęcia rekwizytów.

Jak widzisz, na koszt wykonania sesji fotograficznej składać się może bardzo wiele elementów. Podpisując umowę z fotografem i modelami warto też określić pola eksploatacji zdjęć oraz przekazania praw autorskich.

W przypadku dużych komercyjnych projektów pola eksploatacji ustalane są bardzo szczegółowo i często są określone w czasie (np. miesiąc wykorzystania zdjęć na potrzeby reklam w prasie ogólnopolskiej). Upewnij się, że na pewno wszystkie pozycje zostały uwzględnione w Twoim budżecie i że wszystko wyceniłeś.

Kwestie organizacyjne: miejsce, czas i formalności

Z ustaleń poczynionych na bazie wcześniejszych kroków, wynikać będą tematy istotne w kontekście organizacji, czyli znalezienia terminu, miejsca na realizację sesji oraz doboru osób i przedmiotów, które będą fotografowane. Przed wynajęciem przestrzeni na potrzeby sesji upewnij się, że miejsce na pewno zgadza się z Twoimi założeniami i oczekiwaniami, a najlepiej omówcie to razem z fotografem, dla którego istotne będą m.in. kwestie oświetlenia.

anita chabrowska blog marketingowy marketing

Ustalcie ile czasu potrzebne będzie na wykonanie zdjęć. Przed przystąpieniem do organizacji sesji podpisz także stosowne umowy: z fotografem i jeżeli wymaga tego Twój przypadek, także umowy z modelami i osobą/firmą od której użyczasz przestrzeń, itd. Według mnie jest to absolutnie kluczowe, żeby potem zaoszczędzić sobie niepotrzebnych stresów.

W przypadku niektórych, dużych, i bardziej skomplikowanych sesji w grę wchodzi także konieczność zorganizowania transportu (np. mebli, sprzętu, rekwizytów), cateringu. Zastanów się, ile osób z Twojego zespołu, czy firmy powinno być obecnych na miejscu w dniu sesji, kto będzie Ci potrzebny do pomocy i w jakich godzinach (czasami nie ma sensu trzymać kogoś kilka godzin na planie, jeżeli jest potrzebny de facto tylko przez 30 minut, żeby uśmiechnął się do aparatu). 

Światła, kamera, akcja, czyli godzina zero: dzień sesji

Zapisz sobie dokładnie,  punkt po punkcie, co zostało już zrobione, załatwione, wybrane, spakowane, jak wygląda agenda sesji, itd. Ja z reguły wysyłam, kilka dni lub dzień wcześniej, maila z podsumowaniem, ustaleniami, terminami, zakresem obowiązków lub odpowiedzialności, do wszystkich osób, które będą zaangażowane w projekt.

Tuż przed sesją dobrze jest też jeszcze raz, dla pewności, potwierdzić wszystko i zdzwonić się ze wszystkimi. Tak dla pewności, żeby nic nikomu nie umknęło. W dniu sesji fotograficznej warto pojawić się na miejscu wcześniej i sprawdzić, czy wszystko zorganizowane zostało zgodnie z ustaleniami. A potem już tylko dobrze się bawić i czekać na efekty.