
Trendy psychospołeczne w marketingu: human brands
Trendy psychospołeczne w marketingu wskazują że tak zwane „human brands” to marki przyszłości. Będą dominować, wyróżniać się oraz zdobywać rynki szybciej, niż te marki które nie uwzględniają aspektu ludzkiego w swojej strategii. Human brands, to marki adaptujące zachowania ludzi w działaniach marketingowych. Działania, aktywności i reakcje charakteryzujące nas, jako istoty ludzkie. Są to marki myślące i komunikujące się z konsumentami jak ludzie, nie jak roboty. Co to oznacza w praktyce? Poznaj 8 cech human brands.
Mimo nieustannego dążenia do automatyzacji działań marketingowych (które IMHO oczywiście są jak najbardziej potrzebne), rozwoju sztucznej inteligencji, zastosowania algorytmów oraz rozwoju robotyki, pewne aspekty marketingu nie będą w pełni podlegać digitalizacji. A emocjonalny, socjologiczny i psychologiczny aspekt kreowania marek, to jeden z najważniejszych trendów w marketingu, którego rozwój będziemy mieli okazję obserwować.
Mnie osobiście bardzo cieszy to, że human brands zyskają na znaczeniu. Od dawna jestem wielką fanką psychologii marketingu i reklamy oraz wykorzystania wiedzy psychologicznej w działaniach marketingowych. Składam także pokłony wobec koncepcji strategii komunikacji marketingowej zwanej „lovemarks”. A koncepcja human brands, to według mnie kolejne, zaktualizowane i jeszcze ciekawsze wcielenie marek typu lovemarks.
Chcesz być na bieżąco z moimi wpisami i otrzymywać ode mnie newsletter? Zostaw swój e-mail w okienku poniżej!
Human brands to marki skracające dystans
Human brands, to marki skracające dystans i mówiące „ludzkim językiem”. Nazywające rzeczy po imieniu. Taki sposób komunikacji nie jest wbrew pozorom zarezerwowany tylko i wyłącznie dla marek skierowanych do młodszej grupy docelowej, ani wyłącznie do marek B2C. Również marki działające w B2B, także reprezentujące segment finansów lub prawa, są w stanie zaadaptować pewne elementy komunikacji charakterystyczne dla humans brands.
Human brands to marki posiadające osobowość
Najsilniejsze marki charakteryzuje wyrazistość. Human brands są markami, które doskonale zdają sobie sprawę z tego kim są, a kim nie są i nigdy nie będą. Posiadają dobrze zdefiniowaną, ściśle wyodrębnioną osobowość. Mają określone wartości, trafiają do konkretnej grupę docelową oraz ton komunikacji. Są niemożliwe do pomylenia z żadną inną marką. Zarówno, jeżeli chodzi o warstwę zewnętrzną, czyli branding, aspekty wizualne, jak i sposób działania.
Human brands to marki świadomie kreujące kulturę organizacyjną
Każda firma posiada kulturę organizacyjną. Specyficzny i charakterystyczny tylko dla tej jednej konkretnej organizacji: sposób działania, komunikacji, zestaw symboli, archetypów oraz opowieści. Human brands, to marki działające w ramach organizacji świadomych znaczenia oraz tego, jak ważne jest celowe kształtowanie kultury organizacyjnej. Wpływanie na kulturę i charakter pracy w taki sposób, aby sprzyjały one rozwojowi pracowników. Oraz wprowadzały innowacje, które prowadzą do rozwoju organizacji.
Human brands to marki uczciwe
Marki human brand silnie wierzą w takie wartości jak moralność, etyka, sprawiedliwość. Nie testują swoich produktów na zwierzętach. Nie współpracują z fabrykami wykorzystującymi pracę dzieci. Są uczciwe i w sposób uczciwy traktują zarówno swoich pracowników, klientów, jak i partnerów. Działają transparentnie i w sposób otwarty komunikują swoje wartości. Wiedzą, że w obecnych czasach, klienci cenią marki, którym mogą zaufać.
Human brands to marki dynamicznie się zmieniające
Z biegiem czasu, ludzie się zmieniają. I to samo dotyczy marek, które ewoluują, przekształcają się, zmieniają swoją osobowość, czasami nawet profil działalności. Human brands nie boją się zmian i dobrze odnajdują się w dynamicznym, zmieniającym się środowisku. Wiedzą, że zwinne zarządzanie to klucz do sukcesu. Marki human brands nie mają problemu z szybką adaptacją do nowych sytuacji oraz warunków.
Human brands cenią i pielęgnują relacje
Relacje oraz komunikacja międzyludzka są bardzo ważne dla human brands. Tak samo jak dla wszystkich istot ludzkich, które zabiegają o pielęgnowanie związków czy przyjaźni. Marki typu human brands współpracują z innymi markami i firmami. Nie boją się śmiałych kooperacji czy działań cross-marketingowych. Nawiązują także bliskie relacje ze swoimi klientami, zwłaszcza kluczowymi będącymi ich ambasadorami. Współpracują z influencerami i dbają o relacje z innymi interesariuszami w swojej branży.
Human brands stosują personalizację
Dbałość o personalizację przekazu oraz komunikacji marketingowej, sprzedażowej i w ramach obsługi klienta, to cecha ściśle związana z opisaną wyżej pielęgnacją relacji. Marki human brands więcej słuchają, mniej mówią i dzięki temu dobrze znają swoich klientów. W związku z tym human brands starają się traktować ich w sposób wyjątkowy. Tworzą segmenty klientów, wyodrębniają grupy oraz podgrupy, a następnie starają się podchodzić do każdej z nich w sposób zindywidualizowany.
Human brands nie boją się popełniać błędów
Wszyscy popełniamy błędy. A firmy i marki, mimo tego, że starają się profesjonalizować swoją działalność, również nie unikną porażek. Human brands nie boją się popełniać błędów bo wiedzą, że „tylko ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi”. Marki nie są perfekcyjne, a human brands nie starają się kreować na idealne. Wręcz pielęgnują i celebrują porażki, które jedynie zbliżają je do osiągnięcia sukcesu.
Genialnym przykładem jest marka LEGO, która stworzyła „The LEGO Story” – króki filmik opisujący drogę, którą przebyła marka, zmagania oraz porażki których doświadczyła
Marki human brands, to żyjące, czujące oraz zmieniające się istoty. Działające zgodnie z kulturą organizacyjną oraz wartościami swoich pracowników. Przede wszystkim pamiętajmy bowiem, że marki i firmy tworzą ludzie, dlatego nie jest na dłuższą metę możliwe odseparowanie jednych od drugich.
Chcesz być na bieżąco z moimi wpisami i otrzymywać ode mnie newsletter? Zostaw swój e-mail w okienku poniżej!