Sprytny konsument na zakupach. Poznaj 5 sposobów, aby zachęcić klienta do zakupu

Sprytny konsument na zakupach. Poznaj 5 sposobów, aby zachęcić klienta do zakupu

Sprytny konsument dąży do tego, aby dokonywać zakupów z rozwagą, w sposób racjonalny, przemyślany i zorganizowany. Stara się być doskonale rozeznany w narzędziach umożliwiających mu porównywanie cen, właściwości oraz parametrów jakościowych produktów. Liczy, mierzy, waży, sprawdza opakowania wraz z ich zawartością. Kupuje na promocjach i czeka na przeceny. Sprytny konsument dąży do tego, aby kupować w sposób świadomy. Jak sprzedawca, marketer lub producent może zachęcić go do zakupu?

Zaprezentuj opinie zadowolonych klientów

Serwisy internetowe takie jak Opineo.pl, Opiniuj.pl lub Bangla.pl umożliwiają klientom umieszczanie w internecie opinii oraz recenzji sklepów, w których dokonali zakupów, jak również produktów i usług. Sami sprzedawcy także zachęcają do dodawania (pozytywnych) ocen i referencji. Zyskują na tym zarówno przyszli klienci, którzy wiedzą czego mogą się spodziewać po zakupach w danym miejscu, jak i sklep bądź producent, którego wiarygodność i pozycja wzrastają. Niektóre firmy oferują także dodatkowe bonusy (np. w postaci zniżek na kolejne zakupy), bądź konstruują programy lojalnościowe skierowane do osób, które dzielą się swoją opinią na temat zakupów, co dodatkowo sprzyja gromadzeniu puli przychylnych recenzji.opinie o produktach customer experience

Wprowadź porównywarki produktów lub usług

Klienci lubią wiedzieć za co płacą. Jest to szczególnie istotne w sytuacjach, gdzie oferta jest wyjątkowo bogata i urozmaicona. Jeżeli jeden producent oferuje 20 modeli czajników elektrycznych, to konsument chciałby wiedzieć, czym de facto się one od siebie różnią i za jakie konkretnie funkcjonalności płaci więcej. Możliwość porównania produktów i usług z uwzględnieniem konkretnych parametrów, bardzo ułatwia zakupy i daje klientowi poczucie kontroli nad procesem zakupu. Wprowadza także w konsumentach spokój i (przynajmniej teoretycznie) racjonalizuje ich wybory.porownywarka customer experience

Przedłuż czas na dokonanie zwrotu lub zamiany zakupów

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, klient ma dokładnie 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, liczone od dnia wydania towaru lub zawarcia umowy dotyczącej świadczenia usługi. Dwa tygodnie na zwrot zakupów dokonanych przez internet, to dla niektórych jednak zbyt krótki czas. A gdyby dać konsumentowi dłuższe, np. 30-dniowe prawo do zwrotu? Decydenci poczują się wówczas pewniej i docenią ten ukłon w ich stronę, przekonani, że nie muszą się spieszyć z decyzją czy chcą zwrócić, czy zachować zakupiony produkt. Wizerunkowo umacnia się także pozycja sprzedawcy ponieważ dłuższy czas na odstąpienie od umowy sugeruje, że jest on pewien wartości oraz jakości produktów, które sprzedaje.

dłuzszy czas zwrotu customer experience

Dokładnie opisz i zaprezentuj produkt lub usługę

Dobra prezentacja produktu, to podstawa i element niezbędny w sprzedaży. A przedstawienie dokładnego, rzetelnego i wyczerpującego opisu produktów jest niezbędne, jeżeli mamy do czynienia z dociekliwym oraz sprytnym konsumentem. Warto podawać nie tylko wszystkie podstawowe parametry produktu (takie jak waga, wymiary, skład, funkcjonalności, zastosowanie, sposób użycia, itp.), ale także inne dodatkowe (np. kompatybilność z innymi produktami, miejsce pochodzenia, dostępne wersje kolorystyczne, itd.). Warto zadbać także o dobrej jakości fotografie, video, video 360, wizualizacje oraz instrukcję użytkowania, bądź stosowania krok po kroku. Klient powinien otrzymać wszystkie informacje niezbędne do podjęcia decyzji zakupowej i to w możliwie najprostszej, najbardziej przystępnej formie.

rowerek opis sprzedaż marketing

Stara dobra promocja sprzedaży

Rabaty, okresowe promocje, obniżki cen i wyprzedaże, pakiety promocyjne typu „2 w cenie 1”, nagrody i konkursy – to tylko wybrane techniki stosowane w celu zachęcenia konsumenta do podjęcia decyzji zakupowej. Jako klienci, chętnie korzystamy z promocji sprzedaży, a także nadal chętnie uczestniczymy w różnego rodzaju programów lojalnościowych (dobrym przykładem jest chociażby sukces programu lojalnościowego sieci sklepów Biedronka). Promocja sprzedaży sprawdza się także w przypadku sprytnych konsumentów, którzy lubią korzystać z ofert specjalnych. Jeżeli na zakupach można zaoszczędzić pieniądze, otrzymać coś w gratisie, bądź przy okazji wygrać atrakcyjną nagrodę, to taki argument przemówi do wielu osób zastanawiających się nad tym, którą markę wybrać.promocja sprzedazy

 

Konsumenci lubią kupować. Jednak coraz częściej widzimy, że preferują mądre zakupy. Wybierają i przebierają w ofertach, aby znaleźć rozwiązania umożliwiające im dokonanie wyborów, które sami uznają za trafne. W erze wszechobecnych reklam i agresywnej sprzedaży, pragną odzyskać kontrolę nad procesem zakupowym. Tak zwana „inteligencja zakupowa” (shopper IQ), to schemat zachowań widoczny coraz częściej i to we wszystkich segmentach klientów, od najmniej zamożnych do segmentu premium.

Artykuł ukazał się na portalu NowyMarketing.pl