
Reklama natywna, a content marketing
Jaka jest relacja pomiędzy content marketingiem, a reklamą natywną? Jaka pomiędzy reklamą natywną, a artykułem sponsorowanym? Wiele osób nadal ma z tym problem, czasami utożsamiające ze sobą wszystkie wspomniane pojęcia. Reklama natywna, a content marketing – jakie są różnice, a jakie podobieństwa?
Reklama natywna, czyli co?
Jaka jest definicja reklamy natywnej? Reklama natywna to rodzaj płatnej reklamy, która w swojej formie i funkcji w naturalny sposób integruje się z platformą w ramach której występuje. Stanowi część zasobów zewnętrznego wydawcy. Pozostaje nieinwazyjna i naturalnie uzupełnia pozostałe treści zewnętrznych mediów. Zawiera wartościowy element dla odbiorców, ale jednocześnie jest wyraźnie etykietowana jako płatna forma reklamy.
Warto zaznaczyć, że reklama natywna nie musi być artykułem. Powszechne formy reklamy natywnej, to m.in. także: advertoriale, wybrane posty sponsorowane w social media. Także wybrane materiały video, rekomendowane sekcje in-streem, także product placement i linki sponsorowane. W przypadku artykułu sponsorowanego, jego treść ma ewidentnie charakter reklamowy i promuje produkty, usługi lub markę zleceniodawcy.
Reklama natywna z kolei na pierwszym planie stawia wartość, którą oferuje klientowi. Materiał natywny ma przede wszystkim edukować, bawić, przekazywać informacje lub inspirować odbiorców. Oczywiście od strony technicznej nadal pozostaje reklamą i tematycznie kreowany jest w taki sposób, aby jak najbardziej zbliżyć treść przekazu do tego, co pragnie przekazać i na co zwraca uwagę marka. W odróżnieniu od materiału sponsorowanego stanowi jednak naturalne uzupełnienie platformy na której się pojawia. Subtelnie i spontanicznie wtapia się w pozostałe treści oraz całą konwencję. Reklama natywna imituje materiały redakcyjne, jednak jest etykietowana marką zleceniodawcy, od początku do końca planowana i przez niego opłacana.
Chcesz być na bieżąco z moimi wpisami i otrzymywać ode mnie newsletter? Zostaw swój e-mail w okienku poniżej!

Artykuł sponsorowany imitujący regularną treść umieszczony na witrynie Entrepreneur.com – przykład reklamy natywnej
Reklama natywna, a content marketing – jakie są różnice?
W przypadku materiału content marketingowego różnice w odniesieniu do reklamy natywnej sprowadzają się do dwóch zasadniczych kwestii. Po pierwsze, reklama natywna w odróżnieniu od content marketingu jest zawsze materiałem płatnym, rozpowszechnianym za pośrednictwem platform nienależących do marki (np. serwisach internetowych, zewnętrznej prasie).
Specjalnie na potrzeby danej platformy marka tworzy zatem konkretny materiał, dostosowany do potrzeb trzech stron. Wydawcy, jej odbiorców i oczywiście samej firmy. Reklamy natywnej w żaden inny sposób zazwyczaj już się nie promuje, sama w sobie jest bowiem działaniem o charakterze promocyjnym.
Z kolei celem content marketingu jest stworzenie treści, które dotrą do jak najszerszego grona odbiorców w ramach różnorodnych platform. Marka tworzy konkretny, wartościowy i unikalny materiał, którym dzieli się następnie z wydawcami. Content może być publikowany odpłatnie lub nieodpłatnie. W momencie gdy dystrybucja contentu wspomagana jest odpłatnie, wówczas content staje się reklamą natywną.
Chcesz być na bieżąco z moimi wpisami i otrzymywać ode mnie newsletter? Zostaw swój e-mail w okienku poniżej!