
Marketing produktów ekologicznych – Część I – Od czego zacząć?
Prowadzisz sklep ze zdrową żywnością? Jesteś producentem produktów ekologicznych? Sprzedajesz naturalne i organiczne kosmetyki? Interesuje Cię marketing produktów ekologicznych? Dowiedz, jak rozpocząć działania reklamowe, aby przyciągniąć większą liczbę klientów.
Marketing produktów ekologicznych, to szeroki i rozbudowany temat. Wiedza na temat skutecznych działań reklamowych z pewnością nie może zostać przekazana w krótkim artykule. Chciałabym jednak zwrócić uwagę na kilka najważniejszych kwestii od których warto zacząć podejmując się tematu reklamy produktów bio, organicznych i ekologicznych.
Określ swoją grupę docelową
Na samym początku warto zastanowić się do kogo w ogóle kierujemy nasz produkt. Jak pokazują badania, nabywcy żywności i kosmetyków ekologicznych, to przede wszystkim osoby zamieszkujące duże miasta, posiadający wykształcenie wyższe, z zarobkami wyższymi niż średnia krajowa. Poza takim określeniem grupy docelowej, warto także zastanowić się, czy naszymi klientami są głównie kobiety, czy mężczyźni? Osoby samotne, czy rodziny? Lubie w jakim konkretnie wieku? Marketing produktów ekologicznych od tego właśnie powinien się zaczynać.
Narzędziem bardzo dobrze sprawdzającym się przy opisywaniu grupy docelowej są, tak zwane „persony”, czyli profile idealnych klientów. Bardzo szeroko określone sylwetki przedstawicieli naszej grupy docelowej. Tworzenie person uwzględnia określanie wielu szczegółowych parametrów. Jest niczym CV, jednak z ukierunkowaniem na potrzeby zakupowe. Zawiera między innymi marki preferowane przez personę, jej zainteresowania, sposób spędzania wolnego czasu, problemy jakie posiada, jej aspiracje i marzenia.
Chcesz być na bieżąco z moimi wpisami i otrzymywać ode mnie newsletter? Zostaw swój e-mail w okienku poniżej!
Zastanów się, gdzie i jak kupuje Twój klient
Marketing produktów ekologicznych powinien uwzględniać zwyczaje zakupowe naszej grupy docelowej, sposoby konsumpcji produktu oraz kwestie logistyczne. Zastanów się zatem gdzie i w jaki sposób kupuje Twój klient, jakie ma zwyczaje zakupowe, jak wygląda jego typowy koszyk. Taka ścieżka zakupowa powinna również uwzględniać, kiedy na drodze Twojego klienta pojawia się lub może się pojawić Twój produkt.
Punkty styku z marką i Twoim produktem inaczej wyglądają w przypadku zakupów online, a inaczej offline, chociaż zazwyczaj obydwa kanały kontaktu mocno się ze sobą przeplatają. Dzisiaj mówimy już głównie o strategiach wielokanałowości sprzedaży (omnichannel commerce), dlatego istotne jest tak dokładne przeanalizowanie w którym momencie i na jakim etapie Twój klient otrzyma informacje na temat Twojego produktu – od tego może bowiem zależeć, czy finalnie zdecyduje się na zakup.
Określ, jaki budżet i zasoby poświęcisz na marketing
Budżet przeznaczony na działania marketingowe determinuje w dużej mierze, jakie działania podejmie Twoja firma – inaczej dysponuje się setkami tysięcy w skali miesiąca, a inaczej kilka tysiącami – w tym drugim przypadku możliwości będą w pewien sposób ograniczone. Przy niskich budżetach reklamowych, warto skoncentrować się na kilku (a nie kilkunastu lub kilkudziesięciu) kanałach dotarcia do potencjalnego nabywcy.
Inną istotną decyzją jest to, kto powinien być za działania marketingowe odpowiedzialny. W małych i średnich firmach bardzo często kwestiami marketingu i sprzedaży zajmuje się właściciel lub manager zarządzający. Z mojego doświadczenia, osoby te mają tak wiele innych kwestii na których muszą się skupić (finanse, sprzedaż, zarządzanie zespołem, itd.), że działaniom marketingowym nie poświęcają należytej uwagi. W tym przypadku warto zastanowić się nad outsourcingiem marketingu.
Stwórz plan działań marketingowych
Kolejnym istotnym punktem, na drodze do przygotowania skutecznych działań marketingowych, jest stworzenie planu działania: wybór konkretnych kanałów dotarcia, wraz z osadzeniem ich w harmonogramie działań.
Tego typu mini-strategię można na dobrą sprawę rozpisać nawet w Excelu, jednak gorąco namawiam do tego, aby takie, nawet najprostsze planowanie działań marketingowych, wykonać przed podjęciem jakichkolwiek kroków w tym temacie. Na podstawie planu możemy bowiem zweryfikować wykonanie zadań, ocenić ich efektywność i bogatsi o te doświadczenia oraz wiedzę, przystąpić do planowania kolejnych działań.
Jak wspominałam na początku, marketing produktów ekologicznych, to temat wielowątkowy o zmiennej dynamice narracji, jak sam marketing, w dobie wymagającej rzeczywistości VUCA, zmieniającym się nieustannie otoczeniu oraz zmiennych warunkach prowadzenia biznesu. W kolejnym materiale z cykl artykułów poświęconych marketingowi produktów ekologicznych, omówię kwestię doboru kanałów dotarcia – czyli na czym się skupić – czy inwestować w marketing online, offline oraz konkretnie w które narzędzia i rozwiązania.
Chcesz być na bieżąco z moimi wpisami i otrzymywać ode mnie newsletter? Zostaw swój e-mail w okienku poniżej!