
Druga Ogólnopolska Wystawa Znaków Graficznych
Dziś pragnę przenieść się w czasie i napisać o Ogólnopolskiej Wystawie Znaków Graficznych, którą obejrzałam w 2016 roku w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Wspominam o niej dlatego, że w moje ręce trafił właśnie katalog, który zawiera wszystkie 670 projektów z Pierwszej i Drugiej Ogólnopolskiej Wystawy Znaków Graficznych, a który serdecznie polecam wszystkim którzy fascynują się brandingiem.
Ogólnopolska Wystawa Znaków Graficznych stanowi ogromny zbiór polskich symboli, ikon grafik i logo, zaprojektowanych przez jednych z najlepszych grafików, ilustratorów oraz designerów.
Ekspozycja drugiej edycji wystawy została podzielona na dwie części: znaki zaprojektowane w latach 1945-1969 oraz 200-2015. Jest to o tyle istotne, że zmiany w projektowaniu, na przestrzeni tych dwóch okresów, były bardzo mocno dostrzegalne.
Chcesz być na bieżąco z moimi wpisami i otrzymywać ode mnie newsletter? Zostaw swój e-mail w okienku poniżej!
Projekty tworzone do końca lat 60-tych
Projekty tworzone do końca lat 60-tych cechowała prostota formy i techniki wykonania (projekty były wykonywane najczęściej ręcznie ołówkiem, tuszem lub krzywikiem kreślarskim), wyłącznie czarno-biała barwa, brak typografii, abstrakcyjność, skupienie na symbolach i rzeczach. Były to przede wszystkim wzory tworzone na potrzeby przedsiębiorstw państwowych, spółdzielni, państwowych instytucji kulturalnych lub fabryk.
Nowoczesne formy komunikacji wizualnej po roku 2000
Z kolei nowoczesne formy komunikacji wizualnej (po roku 2000), to już bardziej rozbudowane projekty, będące w większości częścią systemów identyfikacji wizualnej marki, uwzględniające bogatą typografię i różnorodne wersje kolorystyczne. W większości przypadków są to projekty komercyjne, stworzone na potrzeby i zlecenie firm.
Na koniec cytat, który szczególnie mi się spodobał: „Tworzenie logo dużych firm i przedsięwzięć, to część skomplikowanego procesu kreowania określonego wizerunku wizualnego, który zawsze jest ściśle związany z misją, wizją, strategią i celami danej firmy czy instytucji. Identyfikacja jest częścią złożonego systemu wizualnego, który musi zostać spójnie i konsekwentnie zastosowany, nie tylko w mediach drukowanych i cyfrowych, ale także w przestrzeni miejskiej.”
Katalog wystawy dostępny jest do zakupu w sklepie na stronie www.owzg.pl
Chcesz być na bieżąco z moimi wpisami i otrzymywać ode mnie newsletter? Zostaw swój e-mail w okienku poniżej!