
7 trendów w webdesignie i UX designie na 2020 rok
Jakie trendy zawładną światowym webdesignem i UI/UX w 2020 roku? Czego możemy się spodziewać i na co warto zwracać szczególną uwagę? Zestawienie stanowi subiektywny wybór kierunków w projektowaniu graficznym, które moim zdaniem będą powielane i odmieniane przez wszystkie możliwe przypadki.
Animacje i mikrointerakcje
Do tej pory na stronach internetowych przeważały zdjęcia lub ewentualnie ilustracje. Statyczne obrazki. Coraz częściej zdarzały się ilustracje 3D lub video, jednak nie weszły one jeszcze do mainstreamu.
W 2020 roku silnym trendem stanie się wykorzystanie animacji, ruchomych obrazów, mikrointerakcji oraz animowanych elementów na stronach internetowych. Bardzo subtelnych, prostych, minimalistycznych – nierozpraszających użytkowników od najważniejszych informacji.
Animacje urozmaicą wygląd witryn i będą stanowić wyróżnik tych najbardziej nowoczesnych. Jest to trend częściowo powiązany z coraz częstszym korzystaniem z animowanych wersji logo marki.
Chcesz być na bieżąco z moimi wpisami i otrzymywać ode mnie newsletter? Zostaw swój e-mail w okienku poniżej!
Odważna typografia
Standardowe zastosowanie konwencjonalnych fontów powoli odchodzi w zapomnienie. W 2020 roku w designie webowym odnajdziemy twórcze i śmiałe rozwiązania typograficzne.
Napisy, fonty i treści będą pojawiać się częściej, jako pierwszoplanowe elementy witryn, stanowiąc sedno projektu. Popularne będzie także nanoszenie tekstu na zdjęcia w bardziej odważny sposób oraz nakładanie tekstów na siebie, ich łączenie i przenikanie w nietypowych kompozycjach.
Zastosowanie typografii w nieoczywisty sposób wymagać będzie od projektantów przemyślenia rozkładu projektu, zwłaszcza w kontekście hierarchii informacji i całego UI/UX. Efekt jakiego możemy się spodziewać, to z pewnością bardzo dynamiczne, oryginalne, śmiałe i wyraziste strony internetowe.
Skrajny, surowy minimalizm
Nurt ten oznacza po pierwsze skupienie się na samej esencji – sednie przekazu jeżeli chodzi o elementy stron internetowych – bez uwzględniania żadnych dodatkowych elementów. Z drugiej strony widoczne będzie zastosowanie bardzo surowej formy graficznej.
W 2020 roku popularne będą ascetyczne strony internetowe, uproszczone do granic możliwości z zastosowaniem podstawowych kształtów i ograniczonej gamy elementów. Na stronach zobaczymy też więcej przestrzeni i światła.
Co prawda tradycyjny minimalizm powoli schodzi na drugi plan, jednak jego “nowy” surowy odłam, to przyszłość w webdesignie. W przypadku firm, surowy minimalizm może być szczególnie kuszący dla start-upów, firm zajmujących się designem i designerów, fotografów, projektantów wnętrz, artystów.
Brutalistyczne strony internetowe
Chęć posiadania brzydkiej, dziwnej, nieestetycznej strony internetowej może wydawać się irracjonalna. Taki jednak jest webdesign utrzymany w brutalistycznym stylu.
Wyglądające na amatorskie, nawiązujące do specyficznego klimatu mody, sztuki i kultury lat 90-tych, łamane, asymetryczne, awangardowe – tak manifestuje się brutalizm w projektowaniu i UX designie stron internetowch.
Ten trend zyska na popularności także w bieżącym roku. Warto jednak zaznaczyć, że zaprojektowanie i stworzenie tego witryny w konwencji brutalizmu jest niemałym wyzwaniem dla webdesignera. Podobne jak z malarstwem abstrakcyjnym, nie każdemu wyjdzie dobrze.
Asymetria i brak równowagi
Trend „asymetria i brak równowagi” jest częściowo związany z opisanym wyżej trendem brutalistycznym. Wyjście poza grid, brak zachowania layoutu blokowego, pozorny brak symetrii, harmonii, porządku i hierarchii – to wszystko stanowi kolejny gorący kierunek, któremu warto przyjrzeć się jeżeli chodzi o webdesign i UX/UI design w 2020 roku.
Zastosowanie asymetrii w projektach graficznych stron internetowych wynika z chęci przyciągnięcia uwagi i witryn spośród setek miliardów pozostałych, klasycznych i symetrycznych, strukturalnie poprawnych, grzecznych i ułożonych stron internetowych. To swoisty akt buntu, ale także często chęć wyrażenia swobody bądź artystycznej ekspresji twórców.
Efekt marquee w poziomie
Stosowanie na stronie internetowej przewijającego się tekstu, czy obiektów, nie jest niczym innowacyjnym. Zastosowanie efektu marquee w webdesignie należy jednak do jednego z gorących trendów, które warto obserwować w 2020 roku.
Teksty, elementy graficzne, zdjęcia, obiekty przewijane w poziomie dzięki funkcji scroll, to podstawa zmodernizowanej wersji efektu marquee. Czy przewijanie strony w dół i w górę w osi pionowej już niebawem może być zatem passe? Raczej nie, ale efekt marquee w webdesignie wnosi powiew świeżości, zatem potencjalnie może zyskać względy na przykład w branży kreatywnej.
Progressive Web Apps (PWA) i native apps experience
Progressive Webb Apps, to jedno z rozwiązań przyszłości. A czym właściwie są PWA? To aplikacje webowe które działają i wyglądają jak natywne aplikacje mobilne lub desktopowe. Działają na każdej przeglądarce internetowej, są umiejscowione jako ikona na głównym ekranie, ale nie wymagają od użytkownika instalacji przez sklepy App Store, Google Play, itd. Elementy zbliżające te dwa ekosystemy, to także powiadomienia push, czy wykorzystywanie GPSu.
Trend ten nawiązuje przede wszystkim do funkcjonalności, designu oraz technologii stron mobilnych. Zdarzają się jednak także coraz częściej strony internetowe desktopowe, imitujące i nawiązujące do działania aplikacji natywnych. Technologia PWA niesie bowiem za sobą szereg konkretnych, istotnych dla użytkownika korzyści, jest to jednak temat na oddzielny artykuł.
Z pewnością stron typu Progressive Web Apps będzie powstawać coraz więcej i jest silny to trend na 2020 jeżeli chodzi o webdesign. Obecny rok nie jest jednak tym, kiedy przejdą one do mainstreamu.
Przykłady stron PWA można znaleźć w tym katalogu.
Chcesz być na bieżąco z moimi wpisami i otrzymywać ode mnie newsletter? Zostaw swój e-mail w okienku poniżej!