5 zasad w procesie kreowania marki

5 zasad kreowania marki blog marketingowy

5 zasad w procesie kreowania marki

Nie ma dwóch identycznych firm ani marek. Są jednak pewne uniwersalne zasady które powinni brać pod uwagę marketerzy w procesie tworzenia strategii marketingowej dla swoich produktów i usług. Jakie działania należy podejmować, aby zbudować silną markę?

Wyróżniająca strategia komunikacji marketingowej

Silna marka, to podstawa skutecznego marketingu. To ona decyduje o potencjale firmy i jej rozpoznawalności wśród klientów. Wpływa także na wielkość sprzedaży i liczbę klientów.

Doskonała strategia komunikacji marki rozpoczyna się natomiast od jasnego zdefiniowania charakterystycznych dla niej wartości, grupy docelowej oraz pożądanego wizerunku. Warto myśleć o marce “inaczej” – tworzyć wizję, która będzie miała moc przyciągania i stanowiła wyróżnik danej firmy.

Przykład: Jeżeli jesteś właścicielem firmy z branży medycznej, zobacz jak na rynku reklamują się inne podmioty. Co cechuje ich markę, czym próbują przyciągnąć klientów, jaki wizerunek kształtują? Zastanów się następnie co może cechować akurat Twoją firmę.

Autentyczność i wiarygodność

Autentyczność to ostatnio popularne słowo, także w marketingu. Warto dbać aby wartości marki były zgodne z tym, co reprezentują sobą właściciele, liderzy i wszyscy pracownicy firmy. Zaangażowanie stojące za marką i jej produktami oraz usługami kreowane jest bowiem przez czynnik ludzki.

Cała kultura organizacyjna powinna być budowana zgodnie z tożsamością marki, ponieważ tylko wiarygodność przełoży się na zaufanie i lojalność klientów.

Przykład: Jeżeli jesteś właścicielem lub marketerem działającym w branży związanej ze zdrową żywnością upewnij się, że osoby które kształtują wizerunek Twojej marki zwracają uwagę na to jakie wartości sobą reprezentują – jeżeli jedzą fast foody i otwarcie twierdzą, że zdrowy styl życia nie jest dla nich, to prędzej czy później wpłynie to na sposób postrzegania Twojej firmy przez innych, którzy widzą i obserwują taki brak spójności.

Dokładne i konkretne określenie grupy docelowej marki

Do kogo kierujesz swoje produkty i usługi? Kto jest Twoim klientem? Jeżeli odpowiedź brzmi “wszyscy”, to zdecydowanie jesteś w błędzie. Określenie grupy docelowej jest niezwykle ważne i stanowi jeden z fundamentów budowy silnej, wyróżniającej się marki.

Warto poświęcić czas na badania i poznanie swoich klientów, zanim rozpoczniemy jakiekolwiek działania marketingowe na szerszą skalę. Klientów warto też dzielić na segmenty – komunikat skierowany do kobiet może znacząco różnić się od tego skierowanego do mężczyzn.

marka starbucks marketing

Przykład: W przypadku branży sportowej, warto zwrócić uwagę na fakt, że kobiety dokonują nieco innych wyborów zakupowych, podyktowanych innymi czynnikami. Częściej na przykład zwracają uwagę na wygląd (kolor, materiał, itd.) ubrań i butów biegowych.

Konsekwencja w działaniach marketingowych

Tworząc strategie i plany komunikacji marketingowej warto pamiętać o tym, że są to dokumenty operujące na dłuższym odcinku czasu. Jeżeli określamy pożądany wizerunek marki, wyznaczamy wizję, misję, wartości i grupę docelową, to warto konsekwentnie podchodzić do tych działań.

Elastyczne dostosowywanie się do otoczenia jest jak najbardziej wskazane, jednak nie może to oznaczać wywracania co miesiąc całego marketingu do góry nogami. Plasując się w pewnym segmencie rynku nie zmieniajmy kursu pod wpływem mody, czy krótkoterminowych trendów.

Przykład: Jeśli jesteś właścicielem sklepu z produktami dla dzieci, a w swoich działaniach na najbliższe pół roku określiłaś/eś, że poprawisz jakość obsługi klienta oraz zbudujesz marketingowy program lojalnościowy, to skoncentruj się na jasnym wyznaczeniu celów związanych z tymi działaniami, a następnie doprowadź swoje plany do końca.

Nastawienie na długoterminowe, a nie szybkie efekty

Budowa marki i zaufania wymaga czasu. Odbiorcy muszą mieć możliwość poznania produktów i usług, które oferujemy. Nie warto nastawiać się na szybkie efekty, jeżeli dopiero zaczynamy budować wizerunek swojej firmy, chyba że jedyne na co liczymy to szybki zysk dzięki agresywnej promocji i/lub niskiej cenie oferowanych przez siebie dóbr.

Tworząc plan marketingowy wyznaczamy cele w długim okresie czasu, a nie na kilka tygodni, czy kwartał do przodu.

Przykład: Wprowadzasz na rynek nową markę produktów organicznych? Warto być świadomym, że wielu klientów korzysta już z marek konkurencyjnych. Nakłonienie ich do spróbowania Twoich produktów zajmie trochę czasu. Zastanów się czym możesz zachęcić ich do zmiany i co wartościowego możesz im zaoferować.