5 błędów najczęściej popełnianych w marketingu

anita chabrowska blog marketing

5 błędów najczęściej popełnianych w marketingu

Na marketingu, jak na polityce i piłce nożnej – znają się wszyscy. To zdanie świetnie podsumowuje podejście jakie do marketingu i reklamy ma wiele osób prowadzących własną firmę lub zarządzających małymi, czy średniej wielkości biznesami. Mówimy tutaj o sytuacji kiedy osoba odpowiedzialna za najważniejsze decyzje, uważa że także w obszarze marketingu powinna samodzielnie decydować i wyznaczać kierunki w których podąża firma. 

Co ciekawe, większość z tych osób skupia się na działaniach socialowych uznając je za remedium na każdy problem i absolutny 'must have’ swojego biznesu. W świetle informacji o praktycznie zerowych zasięgach organicznych, prędzej czy później będą oni musieli zrewidować swoje podejście do Facebooka i innych social mediów (mimo że informacje o spadających zasięgach pojawiały się dużo wcześniej).

Opisane tutaj podejście „ja wiem najlepiej”, to tylko jeden z największych błędów w marketingu, jakie popełniają właściciele firm, praktycznie w każdej branży. Chcesz poznać wszystkie? Zapraszam do lektury.

Błąd wszechwiedzy: podejście „o marketingu wiem wszystko”

Jeżeli jesteś właścicielem firmy i uważasz, że wszystko wiesz najlepiej – także w obszarze marketingu – to niestety może okazać się że jesteś w błędzie. Zazwyczaj osoby, które zarządzają własnym biznesem lub przedstawiciele wolnych zawodów poświęcają czas bardzo wielu aspektom działalności. Od strategii, finansów, przez logistykę i dostawy oraz asortyment, po kluczowe decyzje dotyczące kwestii zatrudniania pracowników. I wiele więcej.

Jak w tym wszystkim znaleźć zatem czas na skuteczne zdobywanie wiedzy marketingowej? Narzędzia, techniki oraz metody promocji marki zmieniają się tak szybko, że nie ma tygodnia, abyśmy nie usłyszeli o jakichś nowościach, modyfikacjach bądź aktualizacjach. Osoby pracujące w marketingu coraz mocniej się specjalizują (np. w kierunku social mediów, działań SEO/SEM, content marketingu, PR, itd.), ponieważ zakres wiedzy i informacji jest naprawdę ogromny.

Z tego właśnie powodu warto zaufać specjalistom i nie zajmować się marketingiem firmy samodzielnie. Lepiej zatrudnić pracownika do spraw marketingu, do którego obowiązków będzie należało zajmowanie się wszystkimi tematami związanymi z tym obszarem. Lub wynajęcie doradcy lub konsultanta marketingowego, który stworzy strategię komunikacji marketingowej firmy oraz zajmie się wybranymi obszarami promocji, które zechcesz mu zlecić.

bledy marketingowe marka doradztwo

Błąd ignorancji: brak kontroli działań marketingowych

Nadmierna kontrola nad realizacją działań marketingowych, kierunkiem działań oraz egzekucją, wynika często z przytoczonego już wcześniej błędnego przekonania o własnej wiedzy i nieomylności w tym obszarze.

Jednak sytuacja odwrotna, kiedy właściciel firmy oddaje pełną decyzyjność osobie odpowiedzialnej za marketing, nie kontroluje i nie rozlicza jej z zadań, jest równie niebezpieczna. Wówczas może okazać się, że zupełnie nie panuje nad wizerunkiem marki albo, że działania marketingowe firmy bądź marki poszły w złym kierunku. Może się także okazać, że cele tych działań nie są zgodne z Twoimi oczekiwaniami.

Budowanie wizerunku, zmiana postrzegania wizerunku przez klientów, okresowa promocja, sprzedaż konkretnej grupy produktów, wsparcie programu lojalnościowego, komunikacja nowej lokalizacji – cele marketingowe powinny być dobrze znane zarówno właścicielowi, jak i osobie odpowiedzialnej za marketing danej marki, obiektu, firmy. Wspólne regularne statusy, podsumowania i wspólne wyznaczanie celów, to działania niezbędne.

Błąd finansowy: budżet marketingowy na poziomie 5 złotych

Jeżeli chcesz prowadzić skuteczne działania marketingowe, a jednocześnie nie posiadasz budżetu na marketing, ani pieniędzy na zatrudnienie osoby odpowiedzialnej za ich prowadzenie, to jest to poważny błąd. Niestety w wielu firmach nadal panuje błędne przekonanie, że marketing i budżet marketingowy, to luksus na który można sobie pozwolić dopiero po osiągnięciu pewnego poziomu sprzedaży, czy rozwoju biznesu. Prawda jest jednak zupełnie inna, ponieważ w przypadku większości firm, bez marketingu nie ma sprzedaży.

Odpowiedzią na brak sprzedaży jest właśnie marketing. Skutecznie skonstruowana strategia komunikacji marketingowej, dobrze dobrane narzędzia, kanały komunikacji, właściwy branding.

Finanse na poziomie pięciu złotych, to sytuacja która absolutnie nie powinna mieć miejsca, w żadnym biznesie, nawet małym. Zdaję sobie sprawę z tego, że właściciele małych firm nie dysponują milionowymi budżetami na promocję, ale dążenie do tego, aby wszystko robić bezpłatnie prowadzi na dłuższą metę donikąd.

Marketing ma na celu przede wszystkim stymulowanie i wspomaganie sprzedaży. Taka jest jego funkcja. To inwestycja, która zaprocentuje w przyszłości.

Błąd niesystematyczności: marketing realizowany elektrycznie

Doraźne działania marketingowe nie sprawdzają się nigdy. Jeżeli raz na dwa miesiące zorganizujesz promocję, wstawisz post na Facebooku albo zainwestujesz w tygodniową kampanię Google Ads, to możesz mieć pewność że nie przyniesie to tak spektakularnych skutków, jak regularne, konsekwentne i systematyczne działania. Działania marketingowe realizowane z doskoku zazwyczaj nie przynoszą pożądanych efektów.

Działania ad hoc mogą wynikać z kilku kwestii, np.

  • brak osoby odpowiedzialnej za marketing (patrz: błąd pierwszy)
  • ograniczony budżet na działania marketingowe (błąd drugi)
  • działanie bez strategii komunikacji marketingowej (nie wiesz co robić więc łapiesz się wszystkiego po trochu)
  • chęć realizowania wszystkich pomysłów i to w tym samym czasie (czyli działanie „na wielkie hurra”)
  • i wiele innych, jak chociażby niecierpliwość w oczekiwaniu na wyniki, opisana poniżej.

Działania marketingowe, które są rwane, nieprzemyślane i nieuporządkowane mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. I najczęściej oznaczają także niestety stratę pieniędzy.

bledy w marketingu najczestsze

Błąd niecierpliwości: oczekiwanie szybkich rezultatów

Działania marketingowe zazwyczaj nie przynoszą efektów z dnia na dzień. Budowanie świadomości marki, jej wizerunku, wzbudzenie zainteresowania, zbudowanie zaufania, wzbudzenie chęci zakupowych – to wszystko etapy, które w procesie sprzedażowym zazwyczaj przechodzi każdy Twój klient, zanim dojdzie do pierwszej wizyty. Z tego też względu działania elektryczne, wyrwane z kontekstu i nieprzemyślane nie powinny mieć miejsca.

Nie można także zakładać że rezultaty działań marketingowych będą widoczne od razu. To że jakieś narzędzie marketingowe lub technika nie dają efektów, nie oznacza, że są nietrafione. Być może potrzeba więcej czasu, aby ocenić ich efektywność. Osoba odpowiedzialna za marketing powinna o tym pamiętać. Co nie zmienia faktu, że oczywiście trzeba być elastycznym oraz dopasowywać się do zmiennych. Wykorzystywać nadarzające się okazje, ale i rezygnować z działań nieprzynoszących efektów. W marketingu potrzebne jest zatem duże wyczucie, poparte wiedzą i doświadczeniem.

 

Marketing nie jest tak prostą sprawą, jak wielu osobom się wydaje. Powyżej wymienione, to tylko niektóre z największych błędów, jakie popełniają właściciele lub managerowie marek i firm, w obszarze promocji, komunikacji i wizerunku swojego biznesu. A im bardziej rozwinięty rynek, tym możliwości popełnienia błędów pojawiać się będzie więcej.