Influencer marketing od podstaw

influencer marketing

Influencer marketing od podstaw

Słyszeliście o blogu Michała Szafrańskiego „Jak oszczędzać pieniądze?”, ekipie Abstrachuje, blogerkach Maffashion i Macademian Girl, bądź blogu Make Life Easier? Z pewnością tak. Obecnie niemalże każda branża, tematyka oraz obszar zagospodarowane są przez twórców internetowych. Influencerzy zyskują już rozgłos i popularność na miarę przedstawicieli show-biznesu, polityki, czy mediów.

Produkcja ulotek, strona internetowa i promocja cenowa, to w obecnych realiach rynkowych zdecydowanie zbyt mało, aby skutecznie zaistnieć w świadomości konsumentów. Przyciągnięcie uwagi odbiorców oraz budowanie lojalności klientów wymaga od marketerów coraz większego zaangażowania, jak również kreatywności. Powstają zatem coraz nowsze sposoby komunikacji marketingowej umożliwiające marce kontakt z odbiorcami – WOMM, Social Media, Guerrilla, Ambient i Content Marketing. Warto jednak zwrócić szczególną uwagę na influencer marketing.

Opiniotwórczy influencerzy

Przez długi czas, blogi w Polsce nie były traktowane jako rzetelne źródło informacji, ani miejsca generowania wartościowego kontentu – blogerzy byli marginalizowani przez wydawców oraz branżę reklamową, traktowani jedynie jako internauci piszący dla siebie i niewielkiego grona znajomych. Z czasem jednak okazało się, że blogosfera nie tylko rośnie w siłę, ale również zaczyna mieć coraz większy wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. To z kolei oznacza realne zyski dla marek.

Jak wskazuje raport „Blogerzy w Polsce 2013”, opracowany przez Tomasza Barana z panelu badawczego Ariadna oraz Annę Miotk z firmy Newspoint, ponad dwie trzecie Internautów (69%) czytało blogi, natomiast 50% robi to regularnie, to znaczy miniumum raz w miesiącu lub częściej. Nie możemy zatem zaprzeczyć, że mamy do czynienia ze zjawiskiem, którego skala ma istotny wpływ na Internet i media w ogóle. Potwierdzają to także inne wnioski z raportu, jak chociażby ten, że 39% czytelników blogów zrezygnowało z zakupu usługi lub produktu, który został niekorzystnie opisany przez blogera, natomiast 34% z nich dokonało zakupu pod wpływem recenzji, opinii lub innej wypowiedzi na blogu.

Profesjonalizacja treści twórców internetowych

Treści publikowane na blogach, czy innych w kanałach online zależą od charakteru, tematyki, celu oraz w końcu osoby samego autora – inaczej prowadzone są blogi finansowe, inaczej technologiczne, dziennikarskie, humorystyczne, gamingowe, inaczej te poruszające tematykę marketingu, czy mody. Oddzielną grupę stanowią także internauci publikujący treści typowo lifestyle’owe. Różna jest też jakoś tego, co prezentują sobą twórcy, różne są ich zasięgi. Firmy zaczęły jednak generalnie doceniać oraz dostrzegać potencjał blogów, youtuberów i instagramerów, natomiast sami twórcy zaczęli coraz świadomiej pracować nad udostępnianymi treściami oraz swoim wizerunkiem i marką własną w internecie.

Influencerzy coraz częściej pamiętają o przystępnej formie i publikują materiały bardzo profesjonalne, dostosowane do rodzaju mediów, za pomocą których się komunikują. Informacje są podawane coraz częściej w sposób bardzo dokładny i rzetelny, z powoływaniem się na źródła oraz dywersyfikacją przekazu, w zależności od stopnia zaawansowania, umiejętności czy doświadczenia, śledzących mediów odbiorców. Zdjęcia, czy filmy są dobrze oświetlone, nagłośnione i zmontowane.

To samo dotyczy dostosowania treści do czytelników. Nie jest rzadkością to, że trafiamy w internecie na mini-serwisy, gdzie treści są perfekcyjnie uporządkowane, zawierają odnośniki do powiązanych treści, uwzględniają liczne zdjęcia, wartościowe filmy lub tutoriale, opisy instruktażowe. Wszystko po to, aby odbiorca był usatysfakcjonowany i z chęcią wrócił na stronę. Dzięki wszystkim tym technikom influencerzy trafiają do szerokiego grona internautów zainteresowanych powiązaną tematyką, pozycjonują swój kanał i systematycznie zwiększają jego wartość w oczach przedstawicieli marek.

Ogromne korzyści… ale również liczne zagrożenia

Influencerzy, to z reguły pasjonaci danej branży. Osoby bardzo oddane wybranej dyscyplinie oraz nacechowane energią, z podejściem proaktywnym. Co istotne, są to ludzie niezwykle autentyczni, którzy wierzą w sens tego co robią. To o czym mówią lub piszą zazwyczaj jest ich pasją, sposobem na życie, stanowi inspirację do działania. Bez względu na to czy kanał twórcy jest traktowany jako podstawa życia zawodowego (a takich jest coraz więcej!), czy jedynie element uzupełniający na który mają czas jedynie w momentach wolnych od pracy, czy obowiązków. To wszystko może stanowić idealne tło dla promocji marki – oczywiście zakładając, że twórca jest przekonany do potencjału oraz wartości produktu, bądź usługi które (przy okazji) rekomenduje swoim czytelnikom.

Z drugiej strony, niewątpliwie emocjonalność influencerów, porywczość, skłonność do rywalizacji oraz zaangażowanie w to, co robią, mogą stanowić pewne zagrożenie dla wizerunku marki. Niezadowolenie ze współpracy, frustracja wynikająca z różnych czynników i okoliczności, a finalnie zerwanie relacji mogą skutkować niekorzystnymi publikacjami na temat firmy, czarnym PRem, którego konsekwencje mogą być równie poważne, co potencjalne zalety z dotychczasowej kooperacji. Takie niebezpieczeństwo nie dotyczy jednak wyłącznie blogerów. Przykłady poczynań takich sportowców jak Tiger Woods, Lance Armstrong i Oscar Pistorius, w kontekście promocji produktów firmy Nike, świadczą o tym, że nigdy nie można mieć pewności odnośnie tego, jaki skutek odniosą realizowane działania reklamowe.

Czy warto nawiązać współpracę z influencerem? Zdecydowanie tak!

Możliwości współpracy firm, instytucji, marek, czy organizatorów imprez, z blogerami oraz vlogerami i innymi twórcami internetowymi, poruszającymi dowolną tematykę, jest niezwykle dużo i ich szczegółowy opis stanowi materiał na oddzielny artykuł. Warto jednak wspomnieć, że do najpopularniejszych modeli kooperacji należą: promocja treści o marce na blogu lub kanale, promocja osobista produktu lub usługi oraz ambasadorstwo.  Zasady kooperacji w każdym z przypadków będą różne, warto jednak rozpocząć od ustalenia wspólnych celów, zbieżnych dla obydwu stron.

Każda firma, która zastanawia się nad zastosowaniem niestandardowych, odważnych narzędzi i metod marketingowych, powinna z pewnością uwzględnić w planie promocji współpracę z influencerami. Potencjał rozwoju influencer marketingu jest bowiem coraz większy i wszystko wskazuje na to, że jego popularność będzie jedynie rosnąć, nie maleć.


Spodobał Ci się ten wpis? Masz pytania? Chcesz uzyskać więcej informacji na temat mojej działalności? Zapraszam na stronę Oferta oraz do kontaktu ze mną, mailowo pod adresem kontakt@anitachabrowska.pl lub telefonicznie pod numerem 505 451 541.