Pięć najważniejszych zasad w procesie kreowania marki

strategia kreowania marki

Pięć najważniejszych zasad w procesie kreowania marki

Nie ma dwóch identycznych firm ani marek. Dą jednak pewne uniwersalne zasady, które należy brać pod uwagę w procesie tworzenia strategii marketingowej naszych produktów i usług. Jakie działania należy zatem podejmować, aby zbudować pożądaną przez klientów markę? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

Wyróżniająca strategia marketingowa

Silna marka, to podstawa skutecznego marketingu. To ona decyduje o potencjale firmy, jej rozpoznawalności wśród klientów oraz bezpośrednio wpływa na wielkość sprzedaży i liczbę klientów. Doskonała strategia marki rozpoczyna się natomiast od jasnego zdefiniowania charakterystycznych dla niej wartości, grupy docelowej oraz pożądanego wizerunku. Warto myśleć o marce inaczej – tworzyć wizję, która będzie miała moc przyciągania i stanowiła wyróżnik danej firmy.

Przykład: Jeżeli jesteś właścicielem gabinetu medycyny estetycznej, zobacz jak na rynku reklamują się inne podmioty. Co cechuje ich obiekt, czym próbują przyciągnąć klientów, jaki wizerunek kształtują? Zastanów się następnie co może wyróżniać Ciebie i Twoje usługi.

Autentyczność i wiarygodność

Wartości oferowane przez daną firmę oraz zaspokajane przez nią potrzeby leżą u podstaw funkcjonowania każdego biznesu. W marketingu warto dbać o autentyczność, zatem aby wartości marki były zgodne z tym, co reprezentują sobą właściciele, liderzy i wszyscy pracownicy firmy. Zaangażowanie stojące za marką i jej produktami oraz usługami kreowane jest bowiem przez czynnik ludzki. Cała kultura organizacyjna powinna być budowana zgodnie z tożsamością marki, ponieważ tylko wiarygodność przełoży się na zaufanie i lojalność klientów.

Przykład: Jeżeli jesteś właścicielem lub marketerem działającym w branży związanej ze zdrową żywnością upewnij się, że osoby które kształtują wizerunek Twojej marki zwracają uwagę na to jakie wartości sobą reprezentują – jeżeli jedzą fast foody i otwarcie twierdzą, że zdrowy styl życia nie jest dla nich, to prędzej czy później wpłynie to na sposób postrzegania Twojej firmy przez innych, którzy widzą i obserwują taki brak spójności.

Dokładne i konkretne określenie grupy docelowej marki

Do kogo kierujesz swoje produkty i usługi? Kto jest Twoim klientem? Jeżeli odpowiedź brzmi „wszyscy”, to zdecydowanie jesteś w błędzie. Określenie grupy docelowej jest niezwykle ważne i stanowi jeden z fundamentów budowy silnej i wyróżniającej się marki. Warto poświęcić czas na badania i poznanie swoich klientów, zanim rozpoczniemy jakiekolwiek działania marketingowe na szerszą skalę. Klientów warto też dzielić na segmenty – komunikat skierowany do kobiet może znacząco różnić się od tego skierowanego do mężczyzn.

Przykład: W przypadku branży modowej warto zwrócić uwagę na fakt, że kobiety dokonują nieco innych wyborów zakupowych, podyktowanych innymi czynnikami. Częściej zwracają uwagę chociażby na wygląd (kolor, materiał, sposób ułożenia, deseń, fakturę, strukturę materiału itd.) ubrań, czy dodatków.

Konsekwencja w działaniach marketingowych

Tworząc strategie i plany marketingowe warto pamiętać o tym, że są to dokumenty operujące w długim horyzoncie czasowym. Jeżeli określamy pożądany wizerunek marki, wyznaczamy wizję, misję, wartości i grupę docelową, to warto konsekwentnie podchodzić do tych działań. Elastyczne dostosowywanie się do otoczenia jest jak najbardziej wskazane, jednak nie może to oznaczać wywracania co miesiąc całego marketingu do góry nogami. Plasując się w pewnym segmencie rynku nie zmieniajmy kursu pod wpływem mody, czy krótkoterminowych trendów.

Przykład: Jeśli jesteś właścicielem kawiarni, a w swoich działaniach na najbliższe pół roku określiłaś/eś, że poprawisz jakość obsługi klienta oraz zbudujesz marketingowy program lojalnościowy, to skoncentruj się na jasnym wyznaczeniu celów związanych z tymi działaniami, a następnie doprowadź swoje plany do końca.

Nastawienie na długoterminowe, a nie szybkie efekty

Budowa marki i zaufania wymaga czasu. Odbiorcy muszą mieć możliwość poznania produktów i usług, które oferujesz. Nie warto nastawiać się na szybkie efekty, jeżeli dopiero zaczynasz budować wizerunek swojej firmy, chyba że jedyne na co liczysz to szybki zysk dzięki agresywnej promocji i/lub niskiej cenie oferowanych przez siebie dóbr lub usług. Tworząc plan marketingowy wyznaczamy cele w długim okresie czasu, a nie na kilka tygodni, czy kwartał do przodu.

Przykład: Wprowadzasz na rynek nową markę zabawek dla dzieci? Warto być świadomym jak wiele innych marek jest już dostępnych na rynku, dlatego nakłonienie ich do zakupu może zająć trochę czasu (dopóki nie przekonasz ich, że warto wydać pieniądze akurat u Ciebie). Zastanów się czym możesz zachęcić do zakupów? Co wartościowego możesz im zaoferować?


Spodobał Ci się ten wpis? Masz pytania? Chcesz uzyskać więcej informacji na temat mojej działalności? Zapraszam na stronę Oferta oraz do kontaktu ze mną, mailowo pod adresem kontakt@anitachabrowska.pl lub telefonicznie pod numerem 505 451 541.